Saturday, January 24, 2009

27hb - 29hb Mac 2008 - FOMDEX

Pegawai kadet PALAPES (L) Universiti Malaysia Terengganu ambilan 1/2007 telah mengikuti latihan tahunan iaitu FOMDEX bertempat di Rekreasi Air Terjun Chemerong, Bukit Besi, Dungun, Terengganu.

Aktiviti pertama dilakukan selepas solat asar ialah ‘Water Confident’. Dalam aktiviti ini, pegawai kadet akan menyeberangi air terjun dengan bantuan tali dan sebagai langkah keselamatan, jaket keselamatan dipakai pada kali pertama merentasi air terjun dan sebaliknya pada kali kedua. Semasa aktiviti dijalankan, terdapat juga anggota yang lemas tetapi perkara ini tidak menjejaskan semangat pagawai kadet untuk meneruskan aktiviti.


Pada hari kedua, aktiviti pertama dimulakan dengan mendaki gunung, iaitu Gunung Berembun dengan jarak 6700 m iaitu sekurang-kurang 2 jam perjalanan. Apabila tiba ditempat yang dituju, pegawai kadet dikehendaki memasak untuk makan tengah hari. Selepas itu, pegawai kadet diberi kebenaran bermain air terjun. Air terjun di Gunung Berembun sangat tenang, mempesonakan dan masih bersih dari pencemaran sampah-sarap.



Melalui latihan FOMDEX ini, banyak perkara dan pengetahuan am yang dapat dipelajari oleh PK antaranya ialah upacara ‘colours’ dan ‘sunset’.

No comments:

Post a Comment